تولید و انتشار محتوای جذاب و کاربردی میتواند بهترین قدم برای شروع باشد، اما کافی نیست؛ مردم برای استفاده از آن محتوای جذاب و کاربردی در وهله اول باید بتوانند وبسایت شما را پیدا کنند؛ بنابراین باید مسیر را برای آنها هموار کنید و علائم مناسبی را در مسیرشان قرار بدهید.
بک لینک عملاً همان چیزی است که مردم را از موتورهای جستجو، سایتها و شبکههای اجتماعی مختلف به سمت وبسایت شما هدایت میکند و دقیقاً به همین دلیل است که هر گوشه از اینترنت، از وبلاگها گرفته تا پستهای شبکههای اجتماعی، مملو از لینک است. وجود این لینکها مزایا و منافع گوناگونی را برای وبسایت شما به ارمغان میآورد، به زبان ساده، هنگامیکه یک وبسایت به یک وبسایت دیگر لینک میدهد، یک «بک لینک» ساخته شده است. به بک لینک، inbound link یا لینک «ورودی» هم گفته میشود، زیرا باعث میشود که مردم «وارد» سایت شما شوند. External link یا لینک خارجی هم یکی دیگر از عناوین بک لینک است و وجه تسمیه آن هدایت کاربران به «خارج» از وبسایتی است که در آن حضور دارند. بک لینک یکی از عناصر مهم در سئو محسوب میشود.
چه چیزی کیفیت بک لینک را تعیین میکند؟
بهطورکلی، یک بک لینک باکیفیت دارای مشخصههای زیر است:
- لینک فالو (dofollow) باشد و نه nofollow؛
- در میان محتوای سایت منبع قرار داده شده باشد؛
- انکر تکست (anchor text) یا متن لینک کاملاً طبیعی به نظر برسد.
چه سایتی برای گرفتن بک لینک مناسب است؟
وبسایتی که:
- با محتوای لینک مرتبط باشد؛
- اعتبار بالایی داشته باشد.
1. تناسب و ارتباط بک لینک:
منبعی که از آن بک لینک میگیرید به اندازه خود یک لینک اهمیت دارد. درواقع، گوگل زرنگتر شده و روزگار بک لینک گرفتن از وبسایتهای بیربط و نشستن به این امید که جایگاه بهتری در نتایج جستجو کسب کنید به سرآمده است.
به عنوان نمونه، اگر در زمینه طراحی وب فعالیت میکنید، لینک مرتبط لینکی است که از وبسایتی دریافت کردهاید که مضمون آن با طراحی وب و زیرساختهای آن همخوانی دارد (مثلاً مباحث بازاریابی و فروش یا سئو) و نه وبسایتی که موضوع آن چیزی مثل باغبانی است. ارتباط لینک توسط متن لینک، محتوای متن اطراف لینک و سایر لینکهای خارجی موجود در آن صفحه تعیین میشود. با استفاده از لینکهای مرتبط، نهتنها گوگل را خشنود میکنید، بلکه به دلیل تناسب محتوای دو وبسایت لینک دهنده و گیرنده لینک، مشتریان بالقوه بهتر و مناسبتری را نیز به دست خواهید آورد.
2. اعتبار سایت:
با داغتر شدن بازار رقابت، فقط داشتن لینکهای مرتبط کفایت نمیکند، بلکه به داشتن بک لینک از وبسایتهای بسیار معتبر یا وبسایتهایی نیاز دارید که گوگل به خاطر ارزش محتوا و لینکهایشان به آنها اعتماد دارد. بهعنوانمثال، شاید سایتهای خبری مطرح زیاد به کسب و کار شما ربطی پیدا نکنند، اما اگر از آنها بک لینک بگیرید اعتبار بالایشان میتواند به وبسایت شما هم سرایت کند.
برای ارزیابی ارزش بک لینک هر وبسایت میتوانید Domain Authority آن را در وبسایت Moz بررسی کنید. Domain Authority شاخصی است که توسط وبسایت مطرح Moz ابداع شده و بسته به تعداد و کیفیت لینکهای هر وبسایت برای آن یک امتیاز (از 1 تا 100) در نظر میگیرد.
3. لینکهای فالو و نوفالو:
بک لینکها به طور پیشفرض «فالو» هستند، به این معنی که از دید گوگل ارزشمندند و میتوانند بر رتبه وبسایت اثر بگذارند. از طرف دیگر، لینکهای «نوفالو» (nofollow) را داریم که گوگل برای آنها هیچ ارزشی قائل نیست. بکلینکهای شبکههای اجتماعی، نظرات وبلاگها و بکلینکهای ویکیپدیا همگی نوفالو هستند. بهعلاوه، گوگل صاحبان وبسایتها را ملزم میکند تا با افزودن تگ نوفالو (”rel=”nofollow) به لینکهای اسپانسر شده یا پولی، همکاری تجاری خود را افشا کنند.
طبیعتاً ازآنجاییکه فقط لینکهای فالو ارزش وبسایت منبع را به وبسایت لینک شده انتقال میدهند، لذا برای بهبود سئوی وبسایتهای خود باید به دنبال گرفتن بکلینکهای فالو باشید. درعینحال، اینکه فقط لینکهای فالو داشته باشید میتواند از دید موتورهای جستجو غیرطبیعی به نظر برسد. درواقع، لینکهای نوفالو هم میتوانند به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر بگذارند. بهعنوانمثال، یک بک لینک نوفالو از یک وبسایت پرمخاطب میتواند روش خوبی برای معرفی وبسایتتان باشد. درواقع، بکلینکهای نوفالوی مناسب میتوانند منبع ارزشمندی برای تولید ترافیک ارجاعی (Referral Traffic) باشند.
4. محل قرارگیری لینک:
لینکهای Contextual یا بافتی لینکهایی هستند که در یک مقاله جاسازی میشوند. ارزش سئوی این لینکها نسبت به لینکهای فوتر یا نوار جانبی وبسایت بهمراتب بیشتر است، زیرا خواننده علاقهمندی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتری دارد میتواند بهراحتی بر روی آنها کلیک کرده و از محتوای مشابه استفاده کند. این بهنوبه خود باعث کاهش بانس ریت (bounce rate) یا نرخ پرش میشود و از دید گوگل به معنای تناسب وبسایت شما با محتواست.
5. انکرتکست:
انکرتکست همان کلمه یا عبارت قابل کلیکی است که برای لینک دادن از یک صفحه به صفحه دیگر مورد استفاده قرار گرفته است و میتواند حاوی یکی از این موارد باشد:
- عین کلمه کلیدی؛
- کلمه کلیدی به همراه متن دیگر؛
- نام وبسایت (متن حاوی نام برند)؛
- آدرس وبسایت؛
- عبارات کلی مثل «اینجا کلیک کنید».
ازآنجاییکه کلمات کلیدی انکرتکست نشاندهنده موضوع صفحه لینک شده هستند، لذا این پتانسیل را دارند که تأثیر قابل توجهی بر رتبهبندی شما داشته باشند. البته نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که زیادهروی و استفاده همیشگی از عین کلمه کلیدی برای همه انکرتکست ها درست نیست؛ بلکه باید کاری کنید که گوگل هیچوقت با بررسی بکلینکهای شما احساس نکند که به دنبال سوءاستفاده هستید.
برای موفقیت در بک لینک سازی باید از وبسایت خودتان شروع کنید. اگر وبسایت شما کند باشد، جابجایی در آن آسان نباشد یا ایراد فنی داشته باشد، تجربه مثبتی برای بازدیدکننده رقم نخواهد خورد و با توجه به حساسیت گوگل به تجربه کاربران، رتبه مناسبی را در نتایج جستجو کسب نخواهید کرد. به خاطر داشته باشید که بهترین تاکتیکهای بک لینک سازی هم نمیتواند محتوا و ساختار ضعیف وبسایت شما را پوشش بدهد.
با توجه به استراتژیهای زیر میتوانید بهترین نتیجه را از کمپین بک لینک سازی خود دریافت کنید:
1. سرعت وبسایتتان را افزایش بدهید و ایرادهای فنی آن را برطرف کنید
ازآنجاییکه دامنه توجه کاربران اینترنت معمولاً به اندازه ماهی قرمز و مقدار تحمل و صبرشان برای بازشدن یک صفحه کمتر از 5 ثانیه است، به کمک ابزارهایی مانند ابزار PageSpeed Insights گوگل، بهینهسازیهای لازم را انجام بدهید.برای اطلاع از مشکلات و ایرادات فنی نیز میتوانید از گوگل وبمستر تولز یا کنسول جستجوی گوگل (قسمت Crawl Errors) کمک بگیرید.
2. روی آیتمهای لینک پذیر سرمایهگذاری کنید
منظور از آیتمهای لینک پذیر صفحه یا مجموعه صفحاتی است که وبسایتهای دیگر به نحوی نسبت به لینک دادن به آنها رغبت پیدا میکنند. برای تولید این دسته از سرمایههای کاربردی میتوانید از مقالات جامع و یا حتی ابزارهایی استفاده کنید که برای کاربران هدفتان سودمند به نظر خواهند رسید، مثلاً یک دیکشنری تخصصی یا ابزاری برای دریافت آنالیز وبسایت. بهمنظور ایده گرفتن برای تولید آیتمهای لینک پذیر میتوانید از روشی موسوم به روش آسمانخراش استفاده کنید. در این روش، ابتدا وبسایتهایی که برای کلمه کلیدی هدف شما بهترین رتبهها را در صفحه نتایج جستجو دارند پیدا میکنید و محتوای آنها را به زیر ذرهبین میبرید، سپس با تولید محتوای بهتر، جامعتر و خاصتر تلاش میکنید تا از آنها سبقت بگیرید.
ساختن بک لینک زمانبر است و مشاهده نتایج آن به زمان بسیار بیشتری نیاز دارد؛ بنابراین لازم است که بهجای اتلاف وقت بر روی اقداماتی که بهندرت بر رتبه سایت تأثیر میگذارند به سراغ تاکتیکهایی بروید که زودتر به ثمر مینشینند.
5 باید و نباید درباره بک لینک سازی
به همان ترتیبی که برای موفقیت در هر فعالیتی باید از برخی از اقدامات خودداری و نکات خاصی را حتماً پیاده کنید، در هنگام برنامهریزی برای بک لینک سازی هم لازم است که به باید و نبایدهای خاصی توجه داشته باشید که در اینجا به پنج مورد از مهمترین آنها اشاره میکنیم:
باید بکلینکهای متنوعی داشته باشید
در یکی از مطالعاتی که با آنالیز یک میلیون نتیجه از جستجوهای گوگل در سال 2016 انجام گرفت اینطور نتیجهگیری شد که فقط گرفتن بک لینک از یک منبع خاص نمیتواند بهترین تأثیر ممکن را داشته باشد؛ بنابراین باید از منابع و روشهای متنوعی استفاده کنید. البته تأکید بر این نکته مهم نیز خالی از لطف نیست که هر لینکی نمیتواند باعث رشد وبسایت شما شود، بلکه باید به سراغ منابع معتبر و پربازدید بروید و از سایتهای اسپم دوری کنید.
باید از قانون عملوعکسالعمل استفاده کنید
بر اساس قانون عملوعکسالعمل اگر به کسی خوبی کنید، او هم متقابلاً پاسخ لطف یا محبت شما را خواهد داد. این قانون در مسیر گرفتن بکلینکهای باکیفیت و طبیعی ارزشمند بهشدت به کار شما خواهد آمد. بهعنوانمثال، مقالاتی را در نظر بگیرید که در آنها از نقلقولها و نظرات کارشناسان مختلف استفاده میشود. چنین مطالبی پتانسیل خوبی برای گرفتن بک لینک از جانب همان کارشناسان را دارند، چرا که نویسنده مطلب با تکیه بر آن گفتهها و نظرات، بر اعتبار آن افراد صحه گذاشته و در نتیجه، حس تمایل به جبران را در آنها برانگیخته است.
نباید با استفاده از PBN ها وبسایتتان را به خطر بیندازید
PBN ها (به معنی شبکههای وبلاگ خصوصی) درواقع مجموعهای از وبلاگها هستند که با هدف بک لینک دادن به یک وبسایت هدف ایجاد میشوند. نکتهای که در رابطه با PBN وجود دارد این است که همه در رابطه با مؤثر بودن آن متفقالقول نیستند: ازنظر عدهای این روش بسیار کارآمد است و ازنظر عدهای دیگر ریسک همراه با آن، ارزش فاجعهای که میتواند به بار بیاورد را ندارد.
بههرتقدیر باید توجه داشت که پیادهسازی این روش کار آسانی نیست و اجرای صحیح آن به زمان، پول و تلاش فراوانی نیاز دارد، چرا که برای راهاندازی PBN به دامنه، میزبان، محتوا، قالب و افزونههای متفاوتی نیاز خواهید داشت تا بعد از انجام همه اینها، از این سایتهای بدلی به سایت واقعی هدفتان بک لینک بدهید. درواقع باید تا میتوانید تلاش و هزینه کنید تا این وبلاگها با هم تشابهی نداشته باشند مبادا که PBN شما توسط گوگل شناسایی شود.
با همه این تلاشها بازهم این روش در بهترین حالت یک روش کلاه خاکستری است و لذا بهتر است که منابع محدود خود را روی روشهای کلاه سفید بک لینک سازی صرف کنید. به خاطر داشته باشید که زیرکی هوش مصنوعی گوگل به طور روزافزونی در حال رشد است و دیری نخواهد گذشت که پیچیدهترین و حرفهایترین PBN ها هم به دام خواهند افتاد.
باید بک لینکها را زیر نظر بگیرید تا از آفت سئوی منفی در امان بمانید
Negative SEO یا سئوی منفی به گروهی از روشهای ناجوانمردانه اطلاق میشود که با هدف پایین کشیدن جایگاه وبسایت رقبا از صدر نتایج جستجوی گوگل انجام میگیرند. حتی اگر شخصیت والای شما مانع توسل به چنین روشهای نادرستی شود، هیچ بعید نیست که بازهم رقبای شما در هر فرصتی برای ضربه زدن به کسبوکارتان از آنها استفاده کنند.
معمولاً هنگامیکه متوجه میشوید که چندین وبسایت بیکیفیت به طور همزمان شروع به بک لینک دادن به وبسایت شما کردهاند زمانی است که زیر آماج حملات رقبا قرار گرفتهاید. این بکلینکهای غیرطبیعی غالباً به مزرعههای لینک (مجموعهای از وبسایتهایی که به صورت گروهی به یکدیگر لینک میدهند) یا گروهی از وبسایتهای مرتبط با هم که حاوی محتوای اسپم گونه هستند، تعلق دارد.
در این روش از مقالات مملو از کلمههای کلیدی یا انکرتکست هایی که عیناً حاوی کلمه کلیدی مورد نظر هستند استفاده میشود تا گوگل فریب خورده و بپذیرد که خود شما به دنبال دستکاری رتبه خود هستید. علاوه بر استفاده از وبسایتهای مزرعه لینک، کپی محتوا یا حتی هک وبسایت نیز از جمله روشهایی است که بک لینک سازهای کلاه سیاه از انجام آنها ابایی ندارند؛ بنابراین بهمنظور جلوگیری از نقش برآب شدن تلاشهایتان همیشه باید بکلینکهای وبسایت را زیر نظر بگیرید و به دنبال پیدا کردن بکلینکهای مشکوک باشید.
باید روی بکلینکهای آینده دار سرمایهگذاری و تمرکز کنید
همیشه بکلینکهایی که به صورت طبیعی یا از طریق روشهای کلاه سفید دریافت شدهاند مؤثرتر هستند. درواقع، اگر به دنبال فعالیت بلندمدت و یک کسب و کار آتیهدار هستید، باید روی بکلینکهایی تمرکز کنید که هوش مصنوعی رو به رشد گوگل هم، هرگز نتواند هیچ نکته مشکوکی را در آنها پیدا کند. ضمناً توجه داشته باشید که گوگل به سمت آیندهای حرکت میکند که ذکر بدون لینک و نه فقط بک لینک به یکی از علامتهای اعتبار و ارزش سایت تبدیل خواهد شد. البته بک لینکها همچنان جایگاه خود به عنوان یکی از عوامل مهم در رتبهبندی سایتها را حفظ خواهند کرد، اما استفاده از روشهای ترویج برند بهوسیله سئوی off-page یا خارجی (شبکههای اجتماعی، نقد و نظرات آنلاین، خدمات مشتریان و موارد مشابه) به عنوان مکمل بک لینک میتواند باعث پیشرفت هرچه بیشتر کسب و کار شما شود.
منبع:
https://modireweb.com/what-is-Backlink